Ruim een jaar is Jan-Willem Roos nu directeur van Etro Vastgoedzorg. Met een duidelijke missie en visie wil hij de Coolblue van het vastgoedonderhoud worden. Wat hij daarmee bedoelt? Je leest het hier.
Jan-Willem is opgegroeid in de projecten. ‘Vanuit een functie als uitvoerder ben ik langzaam doorgegroeid. Naast mijn werk ben ik de hbo-opleiding Technische Bedrijfskunde gaan doen, om daarna nog een jaar Bedrijfskunde aan Nyenrode te volgen. Ik kan met mijn bedrijfskundige achtergrond in alle sectoren aan de slag, maar heb altijd affiniteit met techniek gehad. Ik vind het leuk om wat te maken en ben trots op wat we doen. Vanuit de infra ben ik naar het vastgoedonderhoud overgestapt. Dat is een hele andere tak van sport, maar er zijn ook veel raakvlakken. De ervaring die ik heb opgedaan komt binnen Etro goed van pas. Samen met het MT werk ik aan de gestelde ambitie.’
‘Vanuit bouwteams en co-making pakken we gezamenlijk het verduurzamingsvraagstuk op’
Totaalaanbod
Etro is actief in duurzaam vastgoedonderhoud aan woningen, kantoren, scholen en zorggebouwen in de regio West-Nederland. De werkzaamheden bestaan uit: planmatig en projectmatig schilderwerk, betonrenovatie, bouwrenovatie, mutatieonderhoud en serviceonderhoud. Voor mutatie en service ligt het werkgebied in de driehoek van Amsterdam, Alkmaar en Haarlem. Voor projecten als bouw, beton en schilderwerk is het werkgebied groter, van Den Helder en Almere tot Utrecht en Gouda. ‘Mutatieonderhoud doen wij voor 90% van de gevallen in opdracht van woningcorporaties. Aan de ene kant gaat het om het muteren van woningen alvorens er een nieuwe huurder in komt. Aan de andere kant plegen we onderhoud of verduurzamen we woningen die reeds verhuurd zijn. Dat geeft een andere dimensie aan ons werk. De vraag is dan wie onze klant is: de eigenaar van het pand, de woningcorporatie of de bewoner bij wie we over de vloer komen. Het speelveld is complexer dan alleen het speelveld van de opdrachtgever. Juist omdat we met drie partijen te maken hebben.’
‘Samen kijken we naar wat de beste oplossing voor de specifieke woonsituatie van de huurder is’
Coolblue
Wat Jan-Willem betreft ligt de focus niet alleen op de opdrachtgever, maar juist ook op de huurder. ‘Als de huurder tevreden is, dan is de woningcorporatie dat veelal ook, is mijn beleving. Bij groot onderhoud of labelsprongen – het verduurzamen van woningen – werken we nauw met de huurder samen. We informeren huurders tijdig en zo volledig mogelijk en nemen ze persoonlijk mee in de werkzaamheden die gedaan moeten worden. Dat betekent dat we veel contactmomenten hebben, waar onze bewonersbegeleiding ook een belangrijke rol in speelt. Samen kijken we naar wat de beste oplossing voor de specifieke woonsituatie van de huurder is. Het blijft maatwerk. We komen in iemands privé-omgeving, dus daar hebben onze medewerkers ook respect voor. Ze komen op de afgesproken tijd, zien er verzorgd uit en stellen zich netjes voor. Daarom heb ik in mijn visie staan dat we de Coolblue van het vastgoedonderhoud willen worden: communicatief sterk, super klantvriendelijk en service met een glimlach. We zetten een stap extra om de verwachtingen te overtreffen.’
Ontwikkelingen
Jan Willem ziet de markt ook veranderen: ‘Vanuit de overheid ligt er een verduurzamingsopgave. Die vraag is complex en omvangrijk. Vanuit bouwteams, met kennis en kunde vanuit alle disciplines, pakken wij gezamenlijk met ketenpartners het verduurzamingsvraagstuk op. Het is een gezamenlijke inspanning van de markt. Daarom gaan we steeds meer naar co-making toe, waarbij we met onze technische kennis en ervaring in een vroegtijdig stadium aanhaken. Die opgave zorgt ervoor dat we ons anders moeten organiseren. Of dat betekent dat er dan straks meer mensen op kantoor nodig zijn dan in de bouw? Laten we de juiste balans behouden. Vakmensen zijn en blijven nodig. We investeren hierin als bedrijf.’
Bron: Bouwflits, jaargang 6/editie 1
Tekst: Janine Klein | Beeld: Sandra van der Meulen